top of page

Sponsorointibarometri 2024

Sponsor Insight on toteuttanut Sponsorointi & Tapahtuma ry:n toimeksiannosta vuosittaisen Sponsorointibarometri-tutkimuksen, joka on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.


Sponsorointibarometri 2024: Sponsoroinnin vastaisku

Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat voimakkaasti 2024. Vuonna 2024 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 302 miljoonaa euroa, joka on 10,6 % enemmän kuin vuonna 2023 (273 milj. euroa). Urheilusponsorointi kasvoi 13,0 %, kulttuurisponsorointi 9,6 %, ja ryhmä muut 3,8 %.

 

Tapahtumabarometri 2024: Kasvu jatkuu

Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2024 oli 126 miljoonaa euroa, ja se kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 1,6 %.

 

Vaikuttajabarometri 2024: Merkittävä toimiala – kasvaa kohisten

Vaikuttajamarkkinoinnin koko vuonna 2024 oli 60 miljoonaa euroa, ja se kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna kaikista eniten, 13,2 %.

 

Yhteensä sponsorointiin, tapahtumamarkkinointiin ja vaikuttajamarkkinointiin investointiin 488 miljoonaa euroa.

 

Odotuksissa uskotaan oikeudenomistajiin – ennustaminen taas mahdollista

Viime vuoden ennusteiden tarkkuuskisan veivät oikeudenomistajat. Tällä kertaa heistä 88 % arvioi tuottojensa kasvavan tai pysyvän ennallaan tänä vuonna. Yrityksistä 74 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2025. Odotukset ovat varovaisimmillaan sitten 2014 yritysten osalta. Oikeudenomistajien odotukset ovat korkeimmillaan sitten vuoden 2018.

 

Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 82 % arvioi markkinan kasvavan tai pysyvän ennallaan 2025 ja 76 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.

 

Vaikuttajista 81 % arvioi markkinan kasvavan tai pysyvän ennallaan 2025 ja 87 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan vaikuttajamarkkinoinnin investointinsa.

 

Vaikuttajamarkkinoinnin odotetaan kasvavan eniten.


”2024 oli kasvun osalta monelta osaa vastaiskun vuosi. Odotukset tulevalle vuodelle ovat myönteiset, maailmantilanteen odottamattomat käänteet voivat tosin muuttaa tilannetta. Viime vuoden barometrin yritysten ja oikeudenomistajien aiempaa suuremmat näkemyserot kuluvan vuoden kasvuodotuksista osoittivat oikeudenomistajien ennusteiden osumatarkkuuden. Synkkää taloustilannetta maalaava yleinen ilmapiiri näyttäisi tällä hetkellä sumentavan positiivisia merkkejä tulevasta."  



 
Tutkimuksesta:

Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.

Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.

Vaikuttajabarometri toteutettiin yritys- ja vaikuttajakyselynä.

 

Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Yhteistyössä tapahtumabarometrin osalta toimi Passiofy Oy.


Tutkimustulokset julkaistiin 6.3.2025


Lisätietoja:

Sponsor Insight

Klaus Virkkunen

Tutkimusjohtaja

+358 40 5841157


Sponsorointi & Tapahtumat ry

Laura Sandström

Operatiivinen johtaja

+358 40 830 6003


Passiofy Oy

Jere Virtanen





Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page