top of page
Search

Sponsor Navigator 2025: Suomalaisten suosikkiartistit Haloo Helsinki!, Nightwish & Eppu Normaali

  • Writer: Sponsor Insight Finland
    Sponsor Insight Finland
  • 12 minutes ago
  • 2 min read

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys, Sponsor Insight, on tutkinut 20. kertaa suomalaisten kiinnostusta kulttuuriin, tapahtumiin ja kotimaisiin artisteihin.

 

Täysi-ikäisen väestön keskuudessa suosituimpia aktiivisia kotimaisia artisteja ovat Haloo Helsinki!, Nightwish, Eppu Normaali, Arttu Wiskari, Apulanta ja BEHM.


Haloo Helsinki! palasi kärkeen – Nightwish historialliseen sijoitukseen

 

Haloo Helsinki! on sijoittunut suomalaisten suosikkiartistiksi vuosina 2018, 2021 ja 2025. Bändi on sijoittunut kymmenen suosituimman kotimaisen artistin joukkoon jokaisena vuonna 2017 alkaen eli vertailukelpoisen artisteja koskevan tiedonkeruun alusta saakka.

 

Ainoa toinen tällä jaksolla vuosittain kymmenen suosituimman joukkoon yltänyt artisti on ollut Eppu Normaali, joka on koettu kiinnostavimpana artistina jokaisena vuonna 45-59-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa.

 

Pitkää uraa tehnyt Nightwish sijoittui tutkimuksessa ennätyksellisesti toiseksi ja Apulanta pysyi viime vuoden tapaan korkealla sijoittuen viidenneksi. Apulanta oli jo neljättä vuotta perättäin suosituin kotimainen artisti 30-44-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Nightwish on sijoittunut vuodesta toiseen kärkisijoille miesten keskuudessa, mutta tänä vuonna sijoitus koheni naisten keskuudessa.


Kuumaan poikkeuksellisen nopea nousu


Viimeisen kolmen vuoden aikana ylivoimaisesti merkittävimmästä noususta on vastannut Kuumaa. Kuumaa sijoittui vielä vuoden 2023 tutkimuksessa sijalle 90 ja tänä vuonna sijoitus oli 10. Nousua on siivittänyt suosio naisten keskuudessa (sija 3.) ja nuorten 18-29-vuotiaiden aikuisten (sija 1.) keskuudessa.

 

Samalla aikajaksolla toinen merkittävä nousu nähtiin Käärijän noustessa sijalta 78. sijalle 23. Erika Vikmanin sijoitus on parantunut viiden vuoden aikajaksolla tasaisesti sijalta 120 sijalle 29.

 

Vuosien saatossa tasaista nousua kansan suosioon on tehnyt myös Arttu Wiskari. Vuoden 2018 alussa tehdyssä tutkimuksessa Wiskari oli vielä sijalla 38. ja nyt seitsemän vuotta myöhemmin sijoitus on neljäs.

 
Tutkimuksesta:

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 20. kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet.

 

Urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa yli 3100 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.


Lisätietoja antaa:

Klaus Virkkunen

Tutkimusjohtaja

+358 40 584 1157


 

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.






 
 
 
Sponsorointibarometri 2024

Sponsor Insight on toteuttanut Sponsorointi & Tapahtuma ry:n toimeksiannosta vuosittaisen Sponsorointibarometri-tutkimuksen.

 
 

Comments


bottom of page